Paleo vs Keto Diet. Która dieta jest dla Ciebie?

Paleo vs Keto Diet. Która dieta jest dla Ciebie?
Paleo-czy-keto-ktora-lepsza

Która dieta jest dla Ciebie odpowiednia? Zapytaliśmy ekspertów.

Nie brakuje dziś modnych diet. Sama objętość metod odchudzania utrudnia śledzenie, nie mówiąc już o tym, które z nich są legalne, a które fałszywe.

Na powierzchni, dieta Keto i dieta Paleo, dwie z najbardziej popularnych diet tam, wydają się dość podobne. Obie ograniczają niektóre z ulubionych potraw, takich jak ciasteczka, pizza i zboża. Ale istnieją pewne ważne różnice między dwoma dietami, które należy znać, więc można dowiedzieć się, czy którekolwiek z nich są dla Ciebie.

Aby pomóc Ci uporządkować Ci każdej diety, rozmawialiśmy z zarejestrowanym dietetykiem Kristen Kizer, M.S., RD, LD, ze Szpitala Metodystów Houston w Teksasie.

Czym jest dieta Paleo Diet?


NIE PRZEJMUJ SIĘ SPOŻYWANIEM ZBYT DUŻEJ ILOŚCI BIAŁKA.

Dieta Paleo Diet koncentruje się na produktach spożywczych o wysokiej zawartości białka i bogatych w błonnik. Duży nacisk kładzie się na mięso, owoce i warzywa – zasadniczo wszystko, co nasi przodkowie spożyliby ponad 10 000 lat temu w epoce paleolitu. (W rzeczywistości jest w tym pewna prawda: w lipcu 2018 roku, kiedy to naukowcy zidentyfikowali zawartość żołądka 5.300-letniej mamusi Otzi, odkryli, że jego ostatni posiłek był wysokotłuszczowy i zawierał “pozostałości zwierzęce i roślinne”, co czyni go dość przyjaznym dla Paleolitu.)

Ponieważ myśliwi zbieracze tacy jak Otzi mieli ograniczoną technologię, oczywiście rzeczy takie jak mrożona pizza nie są dozwolone na diecie. Ale wiele produktów spożywczych, które są uważane za zdrowe, takich jak całe ziarna i rośliny strączkowe, również nie jest dozwolone.

Chociaż Paleo nie jest ściśle nisko węglowodanowa, wyeliminowanie przetworzonej żywności sprawia, że jest ona niższa w węglowodanach niż przeciętna dieta amerykańska. Większość węglowodanów będzie pochodzić z owoców i warzyw na ten plan.

Czym jest dieta ketogeniczna?


Dieta ketogeniczna

Podobnie jak w przypadku Paleo Diet, dieta Keto Diet ogranicza ilość ziaren, ryżu i innych pokarmów wysokowęglowych. Jednak głównym celem diety Keto jest wprowadzenie organizmu w stan ketozy, czyli wtedy, gdy organizm używa tłuszczu zamiast węglowodanów jako podstawowego źródła energii. Kiedy organizm wchodzi w stan ketozy, tłuszcz przemieszcza się do wątroby i wytwarza kwas zwany ketonami, które wchodzą do krwioobiegu i są przekształcane w energię.

W przeciwieństwie do Paleo, Keto poważnie ogranicza ilość węglowodanów i eliminuje owoce i niektóre warzywa skrobiowe. Aby twoje ciało mogło wejść w ketozę, dobry procent kalorii (zazwyczaj gdzieś pomiędzy 60-80%, według ekspertów od keto) musi pochodzić z tłuszczów (dlatego ludzie często kojarzą dietę Keto z żywnością taką jak bekon, chociaż większość dietetyków twierdzi, że lepiej jest jeść zdrowsze produkty takie jak awokado, orzechy i nasiona, jajka i chude mięso). Idea jest taka, że całe to spalanie tłuszczu pomoże Ci schudnąć, mówi Kizer.

Która dieta jest bardziej restrykcyjna?

Dieta Paleo Diet: Zasadniczo, wszystkie ziarna, rośliny strączkowe, nabiał, rafinowany cukier, ziemniaki, przetworzona żywność, rafinowane oleje roślinne i sól (tak, czytasz, że prawo), są niedostępne w diecie Paleo.

Więc co zostało?

Mięso z trawy, owoce morza, świeże owoce i warzywa, jaja, orzechy i nasiona oraz niektóre oleje, takie jak kokos, awokado i oliwa z oliwek.

Blado-przyjazny obiad może obejmować kurczaka z grilla z warzywami gotowanymi na parze, awokado i owoce.

Dieta Keto: Jeśli uważasz, że paleo jest sztywne, keto jest jeszcze mniej elastyczne. Ponieważ tylko około 10% codziennej diety może pochodzić z węglowodanów. Oznacza to, że można jeść tylko bardzo ograniczone ilości nawet zdrowej żywności z naturalnymi cukrami, takimi jak niektóre owoce i warzywa,

Ogólnie rzecz biorąc, dietetykom zaleca się spożywanie 20-30 gramów węglowodanów dziennie w celu utrzymania ketozy. Aby spojrzeć z innej perspektywy, ćwierć filiżanki stalowego owsa ciętego ma 29 gramów węglowodanów, a banan ma około 27 gramów węglowodanów. Więc jeśli masz kilka kęsów owsa lub mały kawałek owocu, ups! To jest Twoje spożycie węglowodanów na ten dzień.

Zwycięzca: Paleo: “Paleo zdecydowanie daje ludziom większą elastyczność”, mówi Kizer. Ludzie mogą swobodnie jeść warzywa i owoce skrobiowe, a także żywność bogatą w zdrowe tłuszcze, takie jak awokado.
Świeża sałatka z gotowanymi jajkami na miękko

Jakiej diety łatwiej jest się trzymać na dłuższą metę?

keto-paleo-ktora-zalety-wady

To, co odróżnia modną dietę od zdrowej, to to, czy możesz zachować zdrowie i utrzymać wagę na dłuższą metę. Więc gdzie układają się Paleo i Keto?

Dieta Paleo: Ponieważ dieta ta nie wymaga utrzymywania ketozy, nie ma potrzeby ważenia jedzenia, jak to robią niektórzy na diecie Keto; nie musisz też dokładnie kontrolować ilości spożywanych węglowodanów. Ponadto, większość ludzi myśli o Paleo jako stylu życia, a nie o diecie. Według Kizera, więc łatwiej jest trzymać się tego w dłuższej perspektywie czasowej.

Dieta Keto: Zjedzenie banana lub zbyt wielu orzechów może znokautować Cię z ketozy, co sprawia, że śledzenie spożycia żywności jest niezbędne, aby pozostać na dobrej drodze do osiągnięcia celów związanych z utratą wagi ciała. “Keto zaspokaja potrzeby ludzi, którzy są sumienni”, mówi Kizer.

Z tego powodu większość ludzi wchodzi i wychodzi z ketozy, ponieważ ciężko jest im trzymać się diety. “Czasami ludzie próbują i teeter do niego i nie będą obniżać swoje węglowodany wystarczająco”. Zarejestrowany dietetyk Melanie Boehmer ze szpitala Lenox Hill wcześniej powiedział MensHealth.com.

Plus, Kizer mówi, ludzie zazwyczaj skakać na keto bandwagon, aby schudnąć, więc rzadko próbują pozostać w ketosis na zawsze.

Zwycięzca: Paleo. Bekon lub nie bekon, Paleo jest mniej pracochłonne diety, co ułatwia trzymać się w dłuższej perspektywie czasowej.

Która dieta ma gorsze skutki uboczne?

Dieta Paleo: To powszechne, aby czuć się ospały, jak ciało dostosowuje się do niskowęglowej Paleo Diet. Jednakże, Twój poziom energii zazwyczaj zostanie przywrócony w ciągu kilku tygodni.

Dodatkowo, “podczas gdy dieta Paleo ma dużo białka i błonnika, to jest bardzo brakuje wapnia i witaminy D. Głównie z powodu pominięcia produktów mlecznych”, Roger Adams, Ph.D., założyciel Eat Right Fitness, wcześniej wyjaśnił do zdrowia mężczyzn. Z czasem może to osłabić kości i układ odpornościowy, co sprawia, że ważne jest spożywanie dużej ilości żywności bogatej w wapń (i przyjaznej dla bladego wapnia), takiej jak brokuły i ciemne zielone liście.

Dieta Keto: Bardzo niski poziom węglowodanów w diecie Keto może powodować tzw. grypę keto, która powoduje bóle głowy, nudności, skurcze mięśni i zmęczenie. Podobnie jak w przypadku Paleo Diet, te nieprzyjemne skutki uboczne ustępują na ogół po kilku tygodniach. Picie dużej ilości wody i spanie przez całą noc powinno pomóc.

Jak w przypadku paleo, robienie keto przez więcej niż kilka tygodni może prowadzić do niedoborów składników odżywczych. Według Andy Yurechko, MS, RD, z Augusta University Medical Center w Gruzji . Mówi, że brak włókna jest największym problemem dla fanatyków keto, którzy mogą doświadczyć zaparcia. Ale jest to możliwe, aby uzyskać włókna przez jedzenie niższego carb warzyw, takich jak brokuły i nasion chia.

Zwycięzca: Dieta Paleo Diet. Oba pochodzą z nieprzyjemnych skutków ubocznych, ale Yurechko nie zaleca poświęcania błonnika, aby spróbować keto w dłuższej perspektywie czasowej.

Która dieta pomoże Ci schudnąć?

Dieta Paleo: Jedzenie tak jak twoi przodkowie nie gwarantuje, że schudniesz. Podczas gdy dieta kładzie nacisk na dużą ilość żywności, które są dobre dla utraty wagi, takich jak chude białko oraz owoce i warzywa.Nadal będziesz musiał zjeść mniej kalorii, aby zrzucić kilka kilogramów. Więc jeśli jesteś binging na orzechy i owoce, można rzeczywiście przybrać na wadze na Paleo Diecie.

Keto: Podczas gdy ketoza nie jest magicznym przepisem na utratę wagi, Konstantinos Spaniolas, dyrektor stowarzyszony Stony Brook Metabolic i Bariatric Weight Loss Center w Nowym Jorku. Mówi, że ludzie skutecznie schudnąć na keto, ponieważ mają tendencję do jedzenia mniej.

“Mogą one trzymać się stosunkowo niższe spożycie kalorii z powodu zmniejszonych pragnień”, wyjaśnił do MensHealth.com. Niektóre historie transformacji online nawet sugerują, że można stracić aż 200 funtów na diecie Keto.

Zwycięzca: Dieta Keto. Z ważnym zastrzeżeniem: Wyniki te są często krótkotrwałe, mówi Kizer. “Kiedy ludzie odchodzą od ketozy, przybierają na wadze”, mówi.
Zbliżenie człowieka za pomocą taśmy mierniczej



Werdykt: Dieta Paleo jest lepszą dietą.

Zarówno Kizer, jak i Yurechko zgadzają się, że Paleo jest lepszym rozwiązaniem pod względem ogólnego stanu zdrowia. Po prostu dlatego, że jest mniej restrykcyjne i zawiera mnóstwo owoców, warzyw i chudego białka.

“Paleo jest nieco łatwiejszy do posiadania tego zrównoważonego, umiarkowanego podejścia. Ktoś nie musi obawiać się węglowodanów” – mówi Kizer.

Co więcej, Kizer uważa, że keto może spowodować, że ludzie będą mieli obsesję na punkcie spożycia węglowodanów. Rozwiną niezdrowy związek z żywnością. “Kiedy zaczęliśmy się martwić o węglowodany w orzechach?” – mówi.

Oczywiście, większość dietetyków mówi, że najlepsze diety są zrównoważone i zawierają opcje z każdej grupy żywności.

“To jest problem, który mam z tymi wszystkimi dietami typu fad”, mówi Yurechko. “Zdrowsza dieta to coś, co można robić każdego dnia w życiu”.

Powrót do góry